Categories: Artykuły

Frame Grabber – karta interfejsu

Przechwytuj, konwertuj, przetwarzaj

Żyjemy w świecie cyfrowych danych. Prawie wszystkie nasze urządzenia elektroniczne używają pamięci do przechowywania naszych danych. Maile, zdjęcia, filmy, wiadomości – te dane mogą często zajmować setki megabajtów i więcej. W aplikacjach widzenia maszynowego ilości generowanych i przesyłanych danych mogą być ogromne. Często standardowe interfejsy komputerowe nie są w stanie obsłużyć tak dużych wartości i aby poradzić sobie z tym wyzwaniem, został opracowany tzw. frame grabber – karta pośrednicząca, która łączy kamerę z komputerem, przechwytuje klatki uchwycone przez kamerę i zapewnia płynny transfer danych do pamięci RAM urządzenia.

Interfejsy

Chociaż dzisiejsze konsumenckie urządzenia elektroniczne wykorzystują głównie łączność bezprzewodową, sfera przemysłowa wciąż preferuje połączenia przewodowe, aby zapewnić najlepszą szybkość i pewność transmisji danych oraz bezpieczeństwo połączenia. Współczesnych standardów interfejsów komputerowych, które stały się obowiązujące w wizji maszynowej, jest tak naprawdę niewiele, a każdy z nich ma swoje zalety i ograniczenia, więc ostateczną decyzję musi podjąć klient.

Camera Link

Camera Link to jeden ze standardowych interfejsów przemysłowych. Zaprojektowany z myślą o solidności i wysokiej wydajności, CL może być rozwiązaniem dla kamer we wszystkich przedziałach cenowych i dla szerokiej gamy specyfikacji – od małych kamer o niskiej rozdzielczości, po najwyższej klasy kamery z dużą liczbą klatek na sekundę i rozdzielczością kilku megapikseli. Interfejs Camera Link jest zalecany dla szybkości transmisji od 100 MB/s do około 800 MB/s. Aby zostały sklasyfikowane jako zgodne z Camera Link — komponenty muszą spełniać wymagania protokołu wymiany danych o tej samej nazwie, aktualnie w wersji 2.0.

Zalety

• Świetny kompromis między ceną a wydajnością

• wysokie szybkości transmisji danych

• kable znormalizowane

• duża różnorodność kompatybilnych komponentów

CoaXPress 2.0

Szybki interfejs, idealny wybór do aplikacji z wieloma kamerami o dużej przepustowości danych. Karty interfejsu CXP-12 mogą obsługiwać 12,5 Gb/s na kanał z maksymalnie 4 dostępnymi kanałami. CoaXPress 2.0 może w pełni korzystać z najlepszych kamer bez problemów i ograniczeń danych. Najwyższe możliwe transfery danych na duże odległości sprawiają, że CXP-12 jest unikalnym interfejsem w dziedzinie SN.

Zalety

• nadaje się do zastosowań o bardzo wysokim zapotrzebowaniu na transfer danych obrazowych (wysokie rozdzielczości i/lub wysokie klatkaże)

• solidne złącza przemysłowe Coax do rozwiązań przemysłowych

• Szeroki wybór kamer

GigE

Gigabit Ethernet lub „GigE” to najczęściej używany interfejs kamery w wizji maszynowej. Interfejs ten jest zdefiniowany przez standard wizyjny GigE z 2006 roku. Obecna iteracja GigE jest w stanie obsługiwać przepustowość danych (do 120 MB / s) na odległości do 100 metrów. Aplikacje GigE są łatwe w konfiguracji, zwłaszcza w przypadku kamer z PoE (Power over Ethernet), co pozwala na przesyłanie danych i zasilanie kamery za pomocą jednego kabla. Gigabit Ethernet ze standardową wtyczką RJ-45 jest często preferowanym wyborem dla integratorów. Karty rozszerzeń dla GigE umożliwiają dodanie 2 lub 4 kamer do konfiguracji i są wyposażone w funkcje takie jak PoE (Power-over-Ethernet).

USB 3 (USB 3.1 pierwszej generacji)

W ciągu ostatnich kilku lat USB stał się jednym z najczęściej używanych standardów w Machine Vision. Łatwa konfiguracja, znajomy format wtyczki i ogólna świetna wydajność sprawiają, że jest to uniwersalny wybór dla różnych aplikacji MV. Od momentu premiery USB przeszło kilka znaczących ulepszeń, z których głównym było wprowadzenie USB 3.0 – pasmo transferu na poziomie 350MB/s oraz zwiększona odporność sprawiły, że USB 3.0 jest jeszcze bardziej pożądanym wyborem w zastosowaniach widzenia maszynowego. Drugim ważnym wydarzeniem w USB 3.0 było oficjalne wydanie standardu USB3 Vision. Chociaż kamery USB nie wymagają oddzielnego frame grabbera ze względu na powszechną obecność tego złącza w dzisiejszych komputerach, to czasami zachodzi potrzeba aby skonfigurować system z wieloma kamerami. Właśnie wtedy może być wymagana dodatkowa karta rozszerzeń USB. Dostępne są warianty kart hosta USB z 2, 3 lub 4 niezależnymi portami.

Zalety

• przepustowość do 350 MB/s

• wsteczna kompatybilność z wcześniejszymi standardami USB

• stabilność i sprzętowa obsługa błędów

PCIe

Ponieważ frame grabber łączy kamerę i komputer, ważne jest, aby upewnić się, że dane mogą być skutecznie przesyłane do komputera. Obecny standard PCIe 2.0 (Peripheral Component Interconnect Express) zapewnia bardzo wysoką wydajność i niezawodność, ale host musi być zgodny z PCIe 2.0, aby zapewnić solidny i wydajny przepływ danych.

Wstępne przetwarzanie

Aby zmniejszyć obciążenie obliczeniowe po stronie procesora, frame grabbery mogą wstępnie przetwarzać przychodzące dane obrazu. Nowoczesne funkcje przetwarzania wstępnego w kartach interfejsów bezpiecznie przesyłają pozyskane dane bez utraty jakości. Funkcje takie jak kompresja lub automatyczny wybór obszarów obrazu (obszar zainteresowania, ROI) mogą znacząco zmniejszyć obciążenie procesora CPU hosta, co szczególnie w przypadku dużych transferów danych obrazowych jest sprawą krytyczną dla poprawnego działania systemu.

FPGA

Field Programmable Gate Array, jak sama nazwa wskazuje, umożliwia zaprogramowanie karty zgodnie z potrzebami obecnego systemu. Wydajna technologia FPGA jest idealnym rozwiązaniem szczególnie w najbardziej wymagających zastosowaniach.

Niektóre z dostępnych możliwości preprocessingu:

• Wysokiej jakości debayeryzacja

• Tabele Look-up (LUT)

• Mirroring, flipping, obracanie obrazu

• Kompensacja bad pikseli

• Balans bieli

• Korekcja winietowania

• Korekta

• Usuń niewyraźne obszary

• Redukcja szumu w obrazie za pomocą różnych metod filtracji (uśrednianie, Gauss, maski splotowe)

• Przetwarzanie szerokiego zakresu dynamiki (HDR), aby skompensować obszary obrazu, które są zbyt jasne lub zbyt ciemne

• Korekcja geometryczna dystorsji, rektyfikacja obrazu, przekształcenia afiniczne

• Przetwarzanie histogramu, poprawa kontrastu, operacje na cieniach i rozjaśnieniach (shadows/highlights)

• Konwersja przestrzeni kolorów

• Filtrowanie

Basler Visual Applets

Visual Applets jest idealnym środowiskiem rozwoju IDE do zastosowań w czasie rzeczywistym, przeznaczonym do procesorów FPGA przez oddział firmy Basler w Mannheim, Niemcy (dawniej Silicon Software). Oprogramowanie VA pomaga zaprogramować FPGA w łatwym interfejsie graficznym bez konieczności używania niskopoziomowego języka VHDL i, oprócz wykorzystania wbudowanej biblioteki funkcji, umożliwia tworzenie własnych customowych bibliotek funkcyjnych tak, aby dostosować swój system do wymagań.

Piotr

Share
Published by
Piotr

Recent Posts

Inżynier ds. sprzedaży

Poszukujemy osoby do naszego działu sprzedaży wizji maszynowej! AVICON Advanced Vision Control dostarcza kompleksowych rozwiązań…

2 miesiące ago

Vieworks – multidyscyplinarna doskonałość obrazowania

Pośród szeregu producentów Machine Vision na całym świecie, Vieworks zajmuje szczególne miejsce. Ta zaawansowana technologicznie…

10 miesięcy ago

Kamery Basler ace2 SWIR

Kamery SWIR (skrót od ang. Short Wavelength Infrared) to urządzenia wizyjne, które są w stanie…

1 rok ago

Technologia Time-of-Flight kontra Stereowizja – Co jest lepsze?

W porównaniu do metod 2D, przetwarzanie obrazu 3D daje użytkownikom wizji maszynowej dodatkowe możliwości pomiarowe.…

1 rok ago

Komponenty 5GigE do rozwiązania systemu wizyjnego

Znany z serii ace mały format, pięciokrotna prędkość i kompatybilność wszystkich komponentów software’owych i hardware’owych…

2 lata ago

ICCD & ICMOS od Photonic Science

Dla zastosowań wymagających doskonałych parametrów obrazowania w warunkach słabego oświetlenia Photonic Science oferuje kamery CCD…

2 lata ago